Adviseur Onderwijsachterstandenbeleid

‘Ieder kind verdient het om maximale kansen te krijgen om zich te ontwikkelen.’

Door mijn ruime ervaring en opgedane kennis bij verschillende gemeenten ben ik in staat om het onderwijsachterstanden beleid vorm te geven waarbij de volgende aspecten een grote rol spelen:

  • de kwaliteit van de voorschoolse educatie;
  • de doorgaande lijn;
  • Ouderbetrokkenheid;
  • zorgstructuur en vroeg signalering voorschools;
  • inzet pedagogisch beleidsmedewerker (verplichting 2022) met betrekking tot voorschoolse educatie;
  • laaggeletterdheid.

Over elk onderdeel kan ik u adviseren, belangrijk hierbij is dat het passend is voor uw gemeente. Daarnaast kan ik ook een rol spelen in de begeleiding van de pedagogisch beleidsmedewerkers (vve coaches).

Het is als gemeente belangrijk om ambitieuze maar haalbare afspraken te maken over de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie met de partners. Een belangrijke voorspeller voor ontwikkelingsstimulering bij peuters blijken vooral de educatieve vaardigheden van de pedagogische medewerker en de leerkrachten groep 1 en 2 te zijn. Dit aspect wordt helaas niet meegenomen in het wettelijk kader.

In taalarme gezinnen opgroeien betekent voor jonge kinderen dat zij al met een achterstand op de basisschool beginnen. Door een verbinding te leggen tussen onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid en samen te werken met verschillende professionals kunnen we deze cirkel door breken. Hierover kan ik u adviseren.  

Mocht u in deze onderwerpen geïnteresseerd zijn dan ga ik graag met u in gesprek.

Waar kan ik u ook in adviseren?

U kunt mij inhuren als auditor voor kwaliteitsmetingen in de kinderopvang maar ook om samen met de partners afspraken te maken over de kwaliteit van de educatie of over de doorgaande lijn.

Het is mijn kracht om verbinding te bewerkstelligen tussen beleid en praktijk. Voor zowel kinderopvang, onderwijs als gemeente ben ik een (goede) gesprekspartner.

Bent u op zoek naar advies over onderwijsachterstandenbeleid?

Neem contact op.